Pityriasis Rosea - Ayurveda Rawatan Herba

Pityriasis Rosea - Ayurveda Rawatan Herba

Pityriasis rosea merupakan ruam yang teruk dan ciri-ciri yang biasanya berlangsung selama kira-kira 2 hingga 6 minggu. Pada mulanya, plak utama dipanggil patch bentara dilihat, yang diikuti oleh ruam yang tersendiri umum 1-2 minggu kemudian. Perubahan warna kulit boleh mengikuti peringkat radang. Gatal-gatal adalah sangat biasa dan boleh menjadi agak sengit. Ruam mungkin mempunyai gejala prodromal seperti kelesuan, rasa loya, tiada selera makan, demam, sakit sendi, nod limfa bengkak dan sakit kepala. A boleh berlaku kepada kepada penyakit kulit dan penggunaan ubat-ubatan tertentu adalah faktor-faktor risiko untuk penyakit ini.

Rawatan Ayurveda Pityriasis rosea bertujuan mengawal gatal-gatal dan merawat ruam. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Maha-Manjishthadi-Qadha, Gandhak-Rasayan, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Haridra-Khand, Panch-Tikta-Ghrut, Kamdudha-Ras, Suvarna-Raj-Vangeshwar-Ras dan Saarivadi-Churna adalah digunakan untuk merawat ruam. Ubat-ubatan seperti Kutki (Picrorrhiza kurroa), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Daruharidra (Berberis aristata), Haritaki (Terminalia chebula), Chirayta (Swertia chirata), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Chandan (Santalum album) dan Usheer (Vetiveria zizanioidis) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ubat-ubatan seperti Haridra (Curcuma longa), Nimba (Azadirachta indica), Amalaki (Emblica Officinalis), Khadeer (Acacia catechu), Trivang-Bhasma dan Laghu-Sutshekhar-Ras boleh digunakan untuk mengawal gatal-gatal. Jika terdapat tanda-tanda dan gejala jangkitan, ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala-Guggulu, Arogya-Vardhini dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu boleh digunakan. Ubat-ubatan dengan tindakan anti-virus terkenal seperti Tulsi (Ocimum sanctum), Bhrungraj (Eclipta alba) dan Bhumiamalaki (Dukung anak) juga telah dikenali untuk memberi manfaat dalam merawat keadaan ini.

Aplikasi tempatan boleh digunakan untuk merawat ruam dan mengawal gatal-gatal. Ini termasuk minyak berubat seperti minyak Chandan- Bala-Laxadi, minyak Jatyadi, Panch-Tikta-Ghrut, minyak Nimba, Karanj (Pongamia pinnata) minyak, Yashtimadhuk-Ghrut dan Shatadhout-Ghrut. Salap yang mengandungi Manjishtha, Saariva, Chandan, Usheer, Yashtimadhuk dan Haridra juga sangat berguna untuk tujuan ini.

Pityriasis rosea adalah, penyakit diri mengehadkan rendah. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa keadaan ini berlangsung selama tempoh sehingga 6 minggu, dan dalam beberapa kes mungkin berterusan selama 3 hingga 4 bulan. Air dan sabun boleh menyebabkan kerengsaan dan harus dielakkan awal dalam perjalanan penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar