Apakah Kulat kuku dan Bagaimana Anda Boleh Pastikan kuku anda sihat?

Apakah Kulat kuku dan Bagaimana Anda Boleh Pastikan kuku anda sihat?

Terdapat banyak jenis kulat kuku, tetapi beberapa fakta tetap sama. Kulat hidup subur dan tumbuh dalam gelap, tempat-tempat lembap kehangatan. Kebersihan atau kehidupan miskin keadaan boleh menjadi penyumbang untuk kuku jangkitan kulat. Ubat-ubatan, isu-isu emosi dan masalah perubatan lain juga boleh menjadi faktor utama dalam mengapa seseorang boleh mengalami jangkitan kulat kuku.

Kulat biasa boleh menjejaskan permukaan kuku, katil kuku dan kulit sekitar kuku. Luka kecil atau titik lemah pada kulit untuk membuat pintu masuk yang sempurna untuk kulat streaming. Apabila dibentangkan di bawah keadaan yang sesuai, kulat kuku boleh kekal aktif yang akan menyebabkan jangkitan kulat kuku.

Siapa yang Berisiko untuk Kulat kuku?

Sesiapa sahaja tertakluk kepada kuku jangkitan kulat; Walau bagaimanapun, orang-orang tua yang berusia lebih 65 tahun cenderung untuk berada di risiko yang lebih tinggi. Mereka yang bekerja dalam persekitaran di mana tangan dan kaki mereka sentiasa berada dalam hubungan dengan kelembapan, seperti mesin basuh pinggan mangkuk, sukan, dan lain-lain, mempunyai risiko yang lebih tinggi.

Apakah Tanda-tanda Kulat kuku?

Gejala boleh berubah-ubah dengan pelbagai jenis jangkitan kulat; Walau bagaimanapun, tanda-tanda biasa terdiri daripada bau busuk kuku yang dijangkiti untuk perubahan warna atau kering, retak dan kuku rapuh.

Jika kuku memisahkan dari katil kuku, beberapa ringan kepada sakit melampau boleh menjadi tanda-tanda jangkitan kuku yang teruk. Ini biasanya berlaku apabila jangkitan kulat telah tidak dirawat.

Bagaimana saya Merawat Kulat kuku?

Pilihan rawatan terdiri dari yang mudah kepada yang sukar. Anda perlu mendapatkan nasihat doktor untuk mentafsirkan dengan tepat jenis kulat anda mengalami supaya dia boleh mencadangkan kursus yang betul rawatan untuk kulat yang tertentu.

Walaupun ubat-ubatan oral kadang-kadang dilaksanakan, mereka mempunyai beberapa kesan sampingan yang diketahui daripada penggunaan jangka panjang dan boleh menyebabkan kerengsaan kulit atau masalah hati. Salap topikal dan cat mungkin berkesan dalam kes-kes yang kurang teruk, tetapi pengguna perlu memohon rawatan yang bersungguh-sungguh dan setiap hari untuk beberapa bulan dan kadang-kadang sebanyak 12 bulan.

Jika ubat makan atau lain-lain rawatan digunakan tidak berjaya, doktor mungkin mencadangkan bahawa anda telah kuku dijangkiti (s) pembedahan. Apabila ini dilakukan, paku baru dijangka tumbuh di tempatnya; Walau bagaimanapun, ini boleh mengambil masa sehingga setahun sebelum ia akan berkembang dengan lengkap.

Bagaimana saya Mencegah Kulat kuku?

Pencegahan adalah akal yang mudah. Menjaga bersih dan kering kaki anda. Tukar sarung kaki anda dengan kerap dan tidak memakai kasut yang sama sepanjang masa. Menggunakan serbuk untuk membantu dengan kelembapan kaki melampau dan elakkan berjalan berkaki ayam di tempat-tempat awam di mana kulat boleh didapati, seperti kolam renang awam, tandas dan bilik persalinan.

Jika anda fikir anda mungkin mempunyai jangkitan kulat kuku, mendapatkan pendapat perubatan segera. Terdapat keadaan perubatan lain yang memberikan simptom yang sama seperti jangkitan kulat kuku dan jika ia berubah menjadi kulat kuku, rawatan awal boleh membantu untuk anda dalam jangka masa panjang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar