Herpes Simplex Jangkitan - Ayurveda Rawatan Herba

Herpes Simplex Jangkitan - Ayurveda Rawatan Herba

Herpes simplex virus boleh menyebabkan jangkitan yang memberi kesan kepada mulut, muka, kemaluan, kulit, punggung dan kawasan dubur. Herpes simplex luka-luka juga dikenali sebagai kudis sejuk. Selepas jangkitan awal, virus herpes terletak tidak aktif dalam ganglia saraf dan biasanya diaktifkan semula kerana jangkitan, pendedahan kepada sinaran ultraungu, tekanan, trauma pada kulit, atau perubahan dalam sistem imun. Simptom biasa termasuk kemunculan sekumpulan lepuh pada asas merah, disertai dengan gatal-gatal dan kesakitan, dan kadang-kadang demam dan kelenjar limfa bengkak. Lepuh biasanya runtuh untuk membentuk ulser, yang sembuh dalam masa 7 hingga 10 hari.

Rawatan Ayurveda herpes simplex bertujuan untuk merawat gejala tempatan dan mencegah berulang. Permohonan tempatan diperbuat daripada minyak berubat dan salap yang mengandungi ubat-ubatan seperti Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Chandan (album Santalum), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) dan Mandukparni (Centella asiatica). Minyak Jatyadi, Shatadhout-Ghrut, Panch-Tikta-Ghrut dan Yashtimadhuk-Ghrut juga digunakan untuk tujuan ini.

Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Sinhanaad-Guggulu, Ekang-Veer-Ras, Bhumiamalaki (Dukung anak), Yashtimadhuk, Tulsi (Ocimum sanctum), Sutshekhar-Ras, Praval-Bhasma, Chandrakala-Ras, Chandan dan Usheer (Vetiveria zizanioidis) digunakan secara dalaman selama 2 hingga 3 minggu, sehingga terdapat satu resolusi lengkap lepuh dan ulser. Jika terdapat lebih daripada 2 berulang herpes simplex dalam tempoh 6 bulan, ubat-ubatan tambahan yang digunakan untuk meningkatkan status imun badan. Ubat yang digunakan untuk tujuan ini ialah: Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia), Naagbala (Grewia hirsuta), Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma, Suvarna-Malini-Vasant dan Suvarna-Bhasma.

Untuk mengelakkan berulangnya jangkitan herpes simplex, ia adalah penting untuk mengelakkan faktor precipitating terkenal seperti selaran matahari dan tekanan. Perlu diingat bahawa luka-luka ini adalah berjangkit, dan orang yang terjejas boleh menyebarkan virus itu kepada orang lain, terutamanya apabila mereka mempunyai luka telah-seperti aktif, dengan medium utama penyakit penghantaran yang air liur. Oleh itu, orang yang terbabit perlu mengelakkan atau mengurangkan sentuhan fizikal dengan orang lain sehingga luka-luka mereka telah sembuh sepenuhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar