Apakah kunyit serbuk dan apa yang ia Baik Untuk?

Apakah kunyit serbuk dan apa yang ia Baik Untuk?

Anda telah melihat ia di rak kedai runcit anda dan mungkin kedai ubat anda, terlalu, jadi anda mungkin tertanya-tanya apa yang serbuk kunyit dan apa yang ia baik untuk? Berikut adalah panduan anda untuk membeli rempah dan memasak dengan itu, dan juga membeli makanan tambahan yang mengandungi ia.

Berdasarkan kajian saintifik dan penggunaan sejarah, banyak faedah kesihatan yang dikaitkan dengan memakan kunyit dan hidangan yang mengandungi ia. Tetapi, sebatian biologi aktif yang mengandungi dipanggil curcumin dan seperti kebanyakan tumbuhan lain sebatian ia telah bioavailabiliti yang terhad. Jadi, jika anda berminat untuk manfaat kesihatan, anda perlu memilih makanan tambahan anda dengan teliti. Pertama, kita akan melihat memasak dengan rempah dan kemudian kita akan mendapat untuk pilihan makanan tambahan kesihatan.

Apakah serbuk kunyit digunakan dalam masakan?

Kegunaan yang paling biasa adalah untuk membuat kari, chutney dan jeruk. Tetapi, ia juga digunakan untuk ayam rasa, ayam belanda, sayur-sayuran, beras dan salad dressing. Rasa adalah bahan makanan, tetapi sedikit pahit, dengan sedikit mustard atau lobak pedas. Apabila dibeli segar, dan bukan dalam bentuk serbuk, rasa yang lebih manis, lebih serupa dengan halia. Aroma rempah segar sentiasa agak kuat. Tanah kering atau kunyit serbuk perlu disimpan di dalam bekas kedap udara dan dilindungi daripada cahaya matahari dan haba. Ia mula hilang rasa itu selepas kira-kira enam bulan. Jadi, melainkan anda memasak dengan kerap, hanya membeli jumlah yang kecil pada satu masa.

Apakah serbuk kunyit setanding dengan, sejauh rempah pergi?

Ia telah berbanding dengan kunyit dan kadang-kadang dirujuk sebagai saffron India, tetapi tukang masak tidak akan bersetuju bahawa rasa adalah sama. Ia boleh digantikan sudu untuk sudu teh untuk mustard kering dan akan menambah warna kuning atau oren yang mendalam untuk apa-apa yang anda memasak. Gunakan dengan berhati-hati semasa anda mencuba, sehingga anda belajar untuk memenuhi citarasa anda sendiri.

Apakah serbuk kunyit baik untuk ketika datang untuk kesihatan anda?

Ia boleh mengurangkan risiko kanser. Ia boleh mengurangkan keradangan dan kesakitan yang dikaitkan dengan artritis, ulser dan penyakit keradangan yang lain. Ia boleh mengurangkan risiko pembekuan darah dan mengurangkan vena varikos. Pengambilan juga boleh mengurangkan risiko Alzheimer. Penyelidikan sedang dijalankan mengenai manfaat itu. Tetapi, terdapat beberapa kelemahan.

Kebanyakan makanan tambahan di pasaran mengandungi dos yang tinggi yang boleh menyebabkan senak dan pedih ulu hati jika diambil secara tetap. Tetapi, untuk membantu dengan artritis dan penyakit keradangan yang lain, ia perlu diambil dengan kerap.

Jika curcumin digabungkan dengan piperine, kenaikan bioavailabiliti sebanyak 2.000%, membuat dos yang tinggi yang tidak perlu. Jika makanan tambahan itu adalah tablet dengan lapisan perut, kemudian curcumin dilindungi daripada kesan kerosakan akibat asid perut dan perut anda dilindungi dari pedih ulu hati dan senak.

Sekarang anda tahu lebih lanjut mengenai apa yang serbuk kunyit, anda mungkin gemar memasak dengannya. Tetapi, jika anda ingin mendapatkan manfaat yang paling kepada kesihatan anda, anda akan mengambil makanan tambahan harian yang mengandungi ia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar