Cara Asli untuk Pukul Laryngitis

Cara Asli untuk Pukul Laryngitis

Menurut pesakit saya telah dirawat untuk keadaan, laryngitis seolah-olah menyerang pada masa yang paling teruk mungkin. Saya mendengar pelakon yang selalu membaca tanpa mengenal penat lelah hanya untuk kehilangan suara mereka betul sebelum membuka malam. Bagi orang lain, laryngitis boleh menyerang pada malam persembahan kerja penting atau persidangan. Walaupun kes laryngitis boleh memaksa anda untuk menukar rancangan anda, ia adalah mungkin untuk merawat keadaan ini secara semula jadi dan mempercepatkan proses penyembuhan.

Mengapa Laryngitis Strikes

Laryngitis berlaku apabila kotak suara anda (larynx) meradang kerana berlebihan, kerengsaan atau jangkitan. Sebagai contoh, jika anda telah membacakan ucapan atau persembahan, larinks anda boleh gagal kerana keletihan mudah. Pergerakan dan getaran pita suara yang sihat adalah apa yang menghasilkan bunyi. Keradangan dan bengkak akibat herotan, menyebabkan anda untuk menghasilkan bunyi yang sedikit atau tidak sehingga kotak suara pulih.

Bersama-sama dengan berlebihan, jangkitan virus juga mungkin untuk menyalahkan untuk laryngitis. Bagi kebanyakan orang, sejuk sudah cukup untuk menjangkiti larinks dan menyebabkan sedikit serak. Virus yang lebih serius seperti campak dan beguk juga boleh menyebabkan radang pita suara. Kebanyakan kes laryngitis adalah jangka pendek dan tidak melibatkan komplikasi yang serius. Namun, menenangkan kerengsaan dan menggalakkan pemulihan yang cepat mempunyai kepentingan yang tinggi kepada ramai pesakit.

Pemulihan semula jadi Boleh Bantu

Terdapat beberapa ubat semula jadi dan rumah yang dicadangkan untuk merawat laryngitis. Ada yang akal pengubahsuaian gaya hidup, dan lain-lain bergantung kepada makanan atau makanan tambahan. Sebagai permulaan, berehat pita suara anda. Anda tidak akan berjalan pada pergelangan kaki bengkak, maka jadikanlah larinks anda dengan cara yang sama. Elakkan bercakap sebanyak mungkin (jika anda dapat berkata-kata sama sekali) dan tidak berbisik. Whispering sebenarnya meletakkan tekanan yang lebih besar pada pita suara anda daripada ucapan biasa.

Ramai orang mengalami laryngitis juga mengalami kering, kerongkong gatal. Untuk melembapkan kerongkong, beberapa remedi klasik termasuk gula-gula getah, berkumur dengan air garam dan menghisap lozenges. Lozenges zink, khususnya, membantu, tetapi tidak melebihi 100 miligram sehari. Salah satu ubat semula jadi yang sesuai untuk laryngitis, yang juga melegakan tekak, madu dan lemon. Campurkan jumlah yang sama madu dan jus lemon, ditambah secubit lada cili merah. Menghisap pada kira-kira satu sudu campuran ini beberapa kali sehari atau seberapa kerap yang anda fikirkan perlu.

Vitamin boleh membantu melawan jangkitan yang menyebabkan laryngitis. Pakar mengesyorkan 5,000 unit antarabangsa vitamin A dan 5,000 miligram vitamin C setiap hari. Kedua-dua vitamin adalah antioksidan yang kuat, yang menggalakkan sel-sel sihat. Bersama-sama dengan vitamin, terapi refleksologi adalah satu lagi cara semula jadi untuk merawat laryngitis. Menumpukan perhatian kepada titik refleks yang berkaitan dengan tekak, dada, paru-paru, diafragma dan sistem limfa.

Rempah segar mengandungi bakteria-pertempuran dan ciri-ciri anti-radang. Jika anda boleh menahan nafas bawang putih, menghisap ulas bawang putih dipotong pada separuh boleh mempercepatkan penyembuhan. Bawang putih mengandungi allicin, bahan anti-mikrob. Halia segar boleh melegakan bengkak. Menghisap halia segar atau pala, atau minum teh halia.

Akhir sekali, anda boleh melegakan tekak dan meningkatkan kelembapan dengan air. Gunakan humidifier untuk menangani udara kering di rumah anda, yang boleh menjadi penyebab kerengsaan. Anda juga boleh melembapkan tekak oleh terhidu wap. Isikan mangkuk dengan air mengukus atau langkah dalam mandi air panas dan bernafas dalam.

Terima kasih kepada kebijaksanaan penawar semula jadi, anda boleh melegakan gejala laryngitis anda di rumah. Cuba mana-mana rawatan yang anda suka, tetapi juga berusaha untuk mengurangkan tekanan dan banyak rehat. Tekanan ditambah kekurangan tidur melemahkan sistem imun, memanjangkan gejala anda. Saya berharap anda tidak pernah ditimpa laryngitis, tetapi jika ia menyerang, anda akan mempunyai pengetahuan untuk mengalahkan ia secara semula jadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar